Al.Florin Ţene:“Jertfe”-le lui D.Velea în memoria lui Ion D.Sîrbu

Aproape 20 de ani scriitorul Dumitru Velea i-a consacrat editării şi promovării operei dramaturgului I.D.Sîrbu. Ca director al Teatrului de Stat din Petroşani a făcut toate demersurile ca această instituţie de cultură să poarte numele autorului piesei Arca Bunei Speranţe”.Tot la începutul anilor 1990 a înfiinţat Fundaţia Culturală”I.D.Sîrbu” , având ca scop principal promovarea operei scriitorului născut în Petrila în 1919.

De-alungul anilor Dumitru Velea a publicat peste opt cărţi ,îngrijite şi cu Postfaţe semnate de el, bine documentate şi cu analize profunde ,despre opera lui I.D.Sîrbu.Acestea sunt:”I.D.Sîrbu ,Atlet al mizeriei”,”Ion D.Sîrbu, Obligaţia morală”,”I.D.Sîrbu, Între Scylla şi Carybda”,”Ion D.Sîrbu, Cu sufletul la creier”,”Ion D.Sîrbu, Râs-cu-plânsul nostru valah”,”Ion D.Sîrbu,Un deget pe o rană”,”Ion D.Sîrbu,Între timp murisem”,”Ion D.Sîrbu, Horia Stanca, Printr-un tunnel”şi”Ion D.Sîrbu, Jertfe”,carte apărută recent, şi asupra căreia ne vom apleca.Dacă nu mă înşel, despre cărţile enumerate mai sus , am scris cronici pe care le-am publicat în presa vremi.

Puţini sunt scriitorii,consemnaţi de Istoria Literaturii Române, care s-au aplecat cu acribie, responsabilitate, şi cu sentimentul prieteniei asupra operei confratelui. Printre aceştia se numără poetul, dramaturgul, eseistul şi editorul Dumitru Velea care în decurs de mai bine de două decenii a scos la lumina tiparului opera, scrisorile, publicistica celui care , în ultima perioadă a vieţii, a fost secretarul literar al Teatrului Naţional din Craiova.

Scriind despre adevărata prietenie dintre I.D.Sîrbu şi Dumitru Velea mi-am amintit  de ceea ce zicea Cicero în Despre prietenie”Prietenia nu este al lucru decât deplina înţelegere asupra tuturor lucrurilor divine şi umane unită cu un sentiment de bunăvoinţă şi de iubire, şi îmi pare că, afară de înţelepciune, oamenii n-au primit nimic mai bun de la zei.”

Volumul “Jertfe” de Ion D.Sîrbu, Ediţie a publicisticii (vol.VII).Cu note şi îngrijită de Dumitru Velea, sunt reproduse o serie de texte care au rămas(s-au ne-au scăpat) neantologate în cele 6 cărţi de publicistică, editate anterior.”(D.VeleaNote de final). Volumul este structurat în următoarele capitole: I-Publicistică,II-Poeme:Jertfe, III-Corespondenţă, în care sunt incluse corespondenţa cu Sergiu Al-George şi Dorina, cu Dumitru Velea, Jeana Morărescu, Victor Moldovan şi David Prodan, etc, inclusiv „Despre trei fotografii şi o epistolă trimise de Horia Stanca”,”Cărţi ale lui I.D.Sîrbu(publicistică) editate de Fundaţia Culturală”I.D.Sîrbu”,îngrijite şi cu Postfeţe de Dumitru Velea”.

Cartea mai conţine, pe pagina de gardă, o scurtă prezentare a vieţii şi operei lui I.D.Sîrbu.Însă “piesele de rezistenţăale acestei cărţi sunt articolele lui I.D.Sîrbu publicate în revista Ramuri,începând cu 1965 şi în Caietele program ale Teatrului Naţional din Craiova.Remarcăm comentariile făcute de D.Velea la  scrisorile lui I.D.Sîrbu, sau notele introductiv-explicative, si de clarificare la subsol ce se înscriu în aria eseurilor de mare anvergură.Remarcăm scrisoarea către directorul Dincă al Teatrului Naţional din Craiova pentruun concediu de creaţie, fără plată, pentru 1(un)an de zile” ne aprobată,dar,care în timpul solicitat scrie acel testament-artă poetică Să nu uit…

Poemele, zece la număr, se înscriu, aşa cum spune şi editorul cărţii , în acel context al interesului istoricului literar şi al farmecului prin inedit.

Recuperarea întregii opere a lui I.D.Sîrbu făcută cu sudoarea intelectualului iubitor de adevăr şi frumos se constituie într-un  monument înălţat autorului romanului testamentar Adio,Europa! În postamentul căruia găsim iubirea şi profesionalismul lui Dumitru Velea, fiindcă acesta a înţeles, pe deplin, aforismul lui Panait Istrate:Artistul trebuie să facă din arta sa o armă, din succesul său o înfrângere şi din bucuria sa o suferinţă.

Al.Florin Ţene