-Al.Florin Ţene: Floarea Cărbune – “Ancestralele chemări “

O poetă sensibilă trăind în tensiunea dintre concept şi imagine aflăm în volumul de poeme ”Ancestrale chemări “, apărut la Editura ”Lidana “, Suceava, 2010, semnat de Floarea Cărbune, dobrogeancă care trăieşte o tensiune adâncă între spirit şi trup.

Această carte mi-a fost dăruită de autoare (membră a Ligi Scriitorilor Români ) la Mangalia cu ocazia manifestărilor cultural-artistice organizate de scriitoarea Ligya Diaconescu şi revista internaţională STARPRESS.

Încă din titlu poeta face trimitere la strămoşi, la înaintaşi care parcă o cheamă spre locurile natale.

Volumul, apărut în condiţii grafice deosebite, ( copertă şi grafică semnate de Mihai Cătruna şi tehnoredactarea Simina Silvia Şcladan- scriitoare dedicată literaturii pentru copii), este structurat în cinci cicluri: Petale de iubire, Ancestrale chemări, Thalassa! Thalassa!,Licoare magică, Iubirea,Nelinişti metafizice, şi se încheie cu Reflecţii la “Ancestralele chemări “, semnate de poeta Georgeta Olteanu şi Postfaţa doamnei prof.ing. Simina Silvias Şclatan, cicluri a căror temă se interferează, evidenţiind visceralul ce resimte cerebralitatea ca presiune asupra memoriei care face să vibreze trăirea:”Când norii se adună pe Cer/ Şi vântul, praful lumii îl poartă. Între Cer şi Pământ se deschide o Poartă/ Prin care ploaia, viu argint,/ Picură viaţă pe bătrânul Pământ. “( Grădina bunicii). În acest décor ancestral se desfăşoară aventura eului, unde sevele trecutului şi ale fiinţelor sunt căutate, prin plasma organicităţii pure nealterate de canonul prezentului existent.

Poeta  trăieşte trecutul prin rememorare, creionând o scenografie adecvată mitologiei spiritului şi proiectat în orizontul emoţiilor: “Mă plec,/ Încovoiată/ De  povara dorului./Mamă Câmpie,/ Pe umerii tăi/Pădurea a înfrunzit,“( Mamă Câmpie).Autenticismul profesat de Floarea Cărbune suprimă orgoliile intelectualismului, exaltat de lirica modernă, căutând miezul prin desfolieri succesive ale imaginilor, pentru a evidenţia, în numele cititorului, propriile ei trăiri. Floarea Cărbune, autoare a mai multor volume, primind diferite premii, este un suflet luminos şi blând, cum subliniază şi Anne Marie Bejliu, fiind îngândurată, visând pe malurile mării şi trăind melancoliile plajelor:” O, mare, mare acoperită de ceţuri,/ Ai făcut din mine, poetul tău!“ ( Poetul mării).Întreg volumul este un autoportret liric ce îl aflăm în poeme încărcate de cutremurări delicate şi de gesture premonitorii. Amestecul de jubilaţie candidă şi de înfrigurare străbate,  de altfel, aproape întreg volumul.

Floarea Cărbune se lasă bântuită de un freamăt elegiac de cea mai aleasă speţă.Poemele sale desfăşoară frumoase proiecţii ale reveriei, în care fragmentele de realitate stau alături de reprezentările fantaste.Observaţia şi disertaţia fuzionează în discursul elastic şi proteic, amintirea trecutului asaltează prezentul imaginaţiei: „ Iată-mă/ Străbătând cărările vieţii,/Uneori fricoasă,/Prudentă alteori,/ Dar şi curajoasă la nevoie./ Îmi sunt tovarăşi/Învăţăturile străbune/ :I cele yece porunci/ Lui Moise dictate.“( Poem în trei părţi-1.Drumul vieţii). Privirea e un pretext pentru rememorare: propulsează închipuirea înspre un spaţiu himeric, stăpânit abil, prin exerciţii de persuasiune.

Totul pare evanescent în poemele acestui volum, realul fiind mai degrabă un catalizator al memoriei.Ochiul obsearvă, inima vibrează, eul trăieşte, cum ar zice Valery, care se aşterne peste tot ca o perdea vaporoasă.

Prin acest volum descoperim în Floarea Cărbune o poetă sensibilă şi prietenă cu metafora.

Al.Florin Ţene