-Al.Florin Ţene:”Marea Enciclopedie a Spiritualităţii Româneşti se scrie din mers ca o închegare istorică Volumul XLIV”

Ajunsă la al 44-lea volum marea enciclopedie a spiritualităţii noastre”PERSONALITĂŢI ROMÂNE ŞI FAPTELE LOR-1950-2010 „ de Constantin Toni Dârţu, preşedintele Filialei Iaşi a Ligii Scriitorilor şi directorul revistei”Moldova literară “, a devenit, pe drept cuvânt, o  paletă policromă care cuprinde toate nunaţele strădaniilor intelectualităţii noastre puse în slujba creaţiei umane.Munca depusă cu acribie de autor în descoperirea personalităţilor, dar mai ales cea de cercetare pentru a descoperii şi consemna date , evenimente, lucrări inedite, imagini, din viaţa celui care printr-un efort de-o viaţă lasă în urma sa o creaţie utilă societăţii româneşti şi nu numai.Toată această strădanie a lui Constantin Toni Dârţu se înscrie în filozofia ce se desprinde din glosa lui Protagoras din Abdera, care spunea: Omul e măsura tuturor lucrurilor, a celor ce sunt, cât şi a celor ce nu sunt, întrucât nu sunt. Aceasta este mizul mesajului dat de autor prin marea enciclopedie la care lucrează de un deceniu şi mai bine.

Despre volumele acestea am scris de fiecare dată când au apărut, ajungând la concluzia la ceea ce spunea Nicolae Iorga: Cultura poporului fără cărţi pentru dânsul nu se poate. Şi fără cultura poporului, orice alcătuire economică, orice formă politică n-au nici o valoare. Opera înfăptuită de Constantin Toni Dârţu, prin mucă, strădanie, transpiraţie intelectuală şi generozitate este mai presus decât, făcând aluzie la ce zicea Iorga,de orice alcătuire economică sau formă politică, dacă acestea nu sunt puse în slujba culturii.

Această lucrare de proprţii nu este un dicţionar,fiindcă acesta, conform DEX, este o lucrare lexicografică cuprinzând cuvintele unei limbi, ale unui domeniu de activitate, aranjate într-o anumită ordine, de obicei alfabetică. Lucrare masivă de care este vorba este o enciclopedie, citez tot din DEX, care spune că acest cuvânt este format din grecescul enkyklia care îneamnă “ansamblul ştiinţelor “ şi paideia care înseamnă “ educaţie învăţătură “. Este o lucrare care tratează sistematic termini din toate domeniile de activitate, fie pe probleme, fie pe domenii. Nu acest lucru face lucrarea domnului Dârţu?

Studiind fişele a celor peste o mie de personalităţi din toate domeniile creative şi de activitate, incluse în această enciclopedie am ajuns la concluzia că în societatea românească din ultimii 60 de ani se câştigă bani numai cu ajutorul banilor. Prin muncă şi creaţie se câştigă doar pâinea cea de toate zilele, cu toate că omul de cultură creator dăruieşte societăţii în care trăieşte o valoare inestimabilă de care se foloseşte.În acest sens, marele nostru istoric Iorga spunea”Totdeauna şi în lume, întâi se aud cântările şi apoi răsare soarele “.Adică întâi este “cântecul creaţiei “ şi apoi vine lumina înţelepciunii şi a cunoaşterii.

În volumul XLIV, după ce se face un remember al volumelor anterioare, unde sunt incluse aprecieri semnate de mari personalităţi, inclusiv imagini de la diferite lansări organizate în marile oraşe culturale din ţară, redescoperim personalităţi despre care ştiam, despre unii s-au scris volume întregi, cum ar fi poetul Grigore Vieru. Însă descoperim pe romanciera Dora Alina Romanescu născută în judeţul Bistriţa-Năsăud, sportivul militar Traian Moldoveanu înzestrat cu darul povestitorului şi iubitor de călătorii, pe Pamfil Bilţiu, din Baia Mare, etnolog, publicist şi animator cultural, cunoscutul cântăreţ de muzică populară Benone Sinulescu, scenograful Elena Forţu, sculptor şi artist plastic, iubitoare de cunoaştere prin călătorie, şi artistul plastic Sorin Spiridon Gâtu din Gherla, artist plastic a cărei operă este pătrunsă de spiritul  Sfintelor Scripturi. Este unul din cei mai însemnaţi artişti plastici bisericeşti, maestro în arta mozaicului. Este membru fondator al Uniunii Artiştilor plastici Bisericeşti a Patriarhiei Ortodoxe Române, colaborator principal al al acestui dicţionar enciclopedic. Alături de soţia sa Livia, artist plastic au pictat zeci de biserici.Şi acest volum se încheie, ca toate celelalte, cu numele personalităţilor cuprinse în volumele anterioare.

Parafrazândul pe Grigore Vieru, cu care începe prezentul volum, pot să spun că atunci când m-am văzut în paginile acestei enciclopedii, m-am simţit ca femeia care naşte: am strigat în sinea mea de bucurie şi durere. Fiindcă fiecare enciclopedie înseamnă o recunoaştere pentru cel inclus şi declanşează un catharsis, o purificare. Purifică lucrurile, faptele, creaţiile, dar şi sufletul celui care este inclus şi al celui care citeşte aceste volume.Purifică faptele, metamorfozând trăsăturile realităţii în forme pure şi armonioase. Iar prin citirea acestor fişe, se purifică şi sufletul nostru, tulburat şi plin de incertitudini.

Citind masiva lucrare a lui Constantin Toni Dârţu pot spune, cum zicea odată filozoful grec Constantin Tsatsos, că există lecturi pentru a fugii de lume( aici nu este cazul ), şi lecturi pentru a te menţine în mijlocul lumii prin reprezentanţii de vârf ai neamului nostru, cum este enciclopedia  PERSONALITĂŢI ROMÂNE ŞI FAPTELE LOR-1950-2000 de Constantin Toni Dârţu.

Al.Florin Ţene