Al. Florin ŢENE:,,MEŞTERII “CIOPLITORI” AI PRAGULUI DE SUS”

Cartea Pragul de sus, “ediţie de ultimă mână”, (Ed. Sitech, Craiova, 2010), a lui Dumitru Velea, ridică, oarecum inedit, problema raportului scriitorului cu viaţa şi divinitatea.

Cuprinzând treizeci şi trei de eseuri, număr nu întâmplător, volumul se deschide şi se închide ca un cerc. Autorul ştie să îmbine într-o sinteză, rareori întâlnită, cercetarea fenomenului cultural, din unghiul manifestării lui originare, cu speculaţia filosofică a fondului spiritual pe care aceasta îl presupune. Ambiţia eseistului ţinteşte către o viziune coerentă şi globală asupra dinamicii spirituale prefigurate în cadrul relaţiei artei cu divinitatea şi viaţa. Dumitru Velea analizează opere din cele mai diverse locuri şi epoci, în conexiuni ce iluminează un fenomen cultural, o mentalitate a omului ce îşi priveşte rostul în lume, prin analogii rapide şi scenarii de idei, iubind coerenţa şi armonia teoretică. Cartea, deschizându-se ca un cerc, în primul eseu autorul face o interpretare interesantă a loialităţii faţă de Fiul Domnului a ucenicilor Săi, ce-l părăsesc când este arestat, doar un tânăr cu o “învelitoare de in“ aruncată pe trupu-i gol îl urmează. Alergat de oamenii legii, pentru a-l aresta, scapă aruncându-şi pânza de in de pe el. Rămas gol şi trecând prin mulţime ca un ”nou născut“, aşa cum Iisus a trecut prin moarte, dând un nou sens vieţii, şi acest tânăr, prin gestul său, simbolic, riscându-şi viaţa, câştigă în plus “adevărul şi viaţa“. Alergând prin mulţime gol, el este îmbrăcat în lumină, iar sufletul, ca un vas, este umplut de iubire din ”inima Fiului Domnului“.

Nu întâmplător cartea se deschde cu această interpretare relatată în Evanghelia după Marcu. Fiindcă toate eseurile lui Dumitru Velea analizează, de pe diferite paliere, conexiunea cu divinitatea: de la întâmplările din Odiseea lui Homer, prin povestirile pre-antice ale Egiptului, prin desfăşurări greceşti ale gândului spre libertate, până la opere unor mari scriitori din literatura universală sau de data recentă (Gogol, Cehov, Tolstoi şi Dostoievski; Wilhelm Hauff, Charles Perrault şi H. C. Andersen, Shakespeare, Francis Bacon şi Eugene O’Neil; Molière, Goethe şi Lukács, Goethe; Marc Chagall, Rilke, Saint-John Perse şi Mariana Zavati Gardner). Aceşti reprezentanţi ai spiritului universal care au atins “Pragul de Sus“ prin operele lor l-au văzut şi pe cel de jos; asemeni tânărului “îmbrăcat în lumina lui Iisus“, şi au dovedit că, prin opera lor, au învins moartea şi, prin ea, trăiesc o nouă viaţă.

Interpretările filosofice au originalitate prin ideile propuse. Odiseea, ce a imprimat în tradiţia literară genul peregrinatio, este analizată din perspectiva conotaţiei dată rolului de “rătăcitor” şi de “recuperare“ ale lui Ulise, de întoarcere a sufletului acasă, la Sine, în conexiuni simbolice de “etape” cu “ceasurile” nocturne de renaştere a Zeului Soare şi a sufletului din epopeea egipteană Amduat. Cercul analizelor continuă cu povestea omului şi povestirea recuperării acestuia, fie că este vorba de povestioara egiptenă Adevăr şi Minciună, legată de sensul paradoxal al minciunii, din viziunea greacă, ori de partea luminoasă a “omului lui Dumnezeu”, din Codicele de la Cahalm, ori de aventurile existenţiale ale lui Gogol şi Cehov, primul topit în tâlcuirea liturgică, al doilea aduicând zguduitoare mărturii din infernul sahalinian. Comentariul călătoriei lui Cehov prin Siberia, Însemnări din Siberia, apoi cercetarea vieţii deportaţilor din insula ocnaşilor, Insula Sahalin, intră în categoria adevăratelor “comori şi revelaţii venite din a patra dimensiune“. Lumea pare pentru Dumitru Velea o Insulă Sahalin în care suntem deportaţi, prin comutarea pedepsei cu moartea la 20 de ani de katorga, de muncă silnică, de ocnaş, şi colonizare prin supravieţuire. În acelaşi sens se înscrie şi eseul Teatrul din casa morţi, al experienţei siberiene şi a depăşirii ei de către Dostoievski, pentru a demonstra “preschimbarea” omului; la fel şi marea convertire a lui Saul, de pe Drumul Damascului, din eseul Metafore ale ochiului, desfăşurat în trei etape, dialectice, cu care ne-a obişnuit autorul, ale vederii oarbe, orbirii/vederii şi celei de-a doua vederi, esenţiale. Velea caută continuu să evidenţieze ”valorile divinităţii şi ale divinităţii din om“. Nu se putea să lipsească poema Marele Închizitor, din capodopera Fraţii Karamazov, şi nici “Fiul Viţei” din “utopia” lui Francis Bacon.

Însă cercul se deschide mai amplu când este vorba desapre teatru, statornica iubire a lui Dumitru Velea. Fie vorbind de Teatrul de “lăsata secolului” din lumea lui N. V. Gogol, de Livada lui Cehov, de fundalul expresionist al teatrului lui Eugen O’Neill, de qui-pro-quo-urile dintre teatru şi viaţa socială ale lui Molière descifrate de Eminescu, de funcţia visului şi preschimbare a omului prin artă la Shakespeare (Îmblânzirea scorpiei), de autoreferenţialitate în teatrul lui Ostrovski (Pădurea), autorul urmăreşte prin analogii, analize, comparaţii, similitudini, rolul “mâini destinului“ în viaţa autorilor abordaţi, dar, în special, a operelor în tangenţă cu “pragul de sus“. Acest fapt este explicat de Dumitru Velea prin “momentul“ înscenării execuţiei celor 21 de tineri, printre care se afla şi Dostoievski, ce-şi zicea în gând: ”Şi dacă eu nu voi muri? Dacă viaţa îmi va fi redată? Ce infinitAtunci eu voi schimba fiecare minut întrun secol…“, şi privea cupola bisericii şi crucea de pe ea scăldată de lumina soarelui. Aceasta a fost “clipa astrală“, de care făcea vorbire Ştefan Zweig, atât pentru Dostoievski şi mai ales pentru literatura universală. Înainte de a trece ”pragul de jos“, Dostoievski are în ochi roua Amintirii din Casa morţilor, şi ca el mulţi cretori de geniu, însă, atenţi la “pragul de sus“ ce poate fi “ghilotină“, dar şi treaptă spre înălţare în nemurire, aşa cum putem înţelege din strania povestire Lesia a lui Jean-Cloude Rogliano din Corsica.

Cercul se închide cu “poeta călătoriei“ Mariana Zavati Gardner, cartea fiind, de fapt, o călătorie pe un meridian al cunoaşterii spre a ajunge la Sine (multe eseuri au descifrări psihanalitice)  şi ca omul să se simtă “acasă în această lume”. Dumitru Velea este un călător prin opere ale lumii şi ni le redescoperă cu alţi ochi şi tâmple albite. Întreaga carte este o “poveste“ despre marile poveşti ale omenirii, ea însăşi făcând parte, de-acum, din marile poveşti ce ne deschide ochii spre “pragul de sus“ ca valoare divină, pentru a vedea “pragul de jos“, ca înţelegere a vieţii pământene, cu “ochii ce văd în viziune viziunea celuilalt deschisă de Domnul ca loc de comunicare şi cunoaştere. A lumii ca viziune şi a Domnului ca lume“ (p. 315).

Al. Florin ŢENE

One response

11 08 2010
Al. Florin ŢENE:,,MEŞTERII “CIOPLITORI” AI PRAGULUI DE SUS” « LIGA SCRIITORILOR ROMÂNI

[…] Nu întâmplător cartea se deschde cu această interpretare relatată în Evanghelia după Marcu. Fiindcă toate eseurile lui Dumitru Velea analizează, de pe diferite paliere, conexiunea cu divinitatea: de la întâmplările din Odiseea lui Homer, prin povestirile pre-antice ale Egiptului, prin desfăşurări greceşti ale gândului spre libertate, până la opere unor mari scriitori din literatura universală sau de data recentă (Gogol, Cehov, Tolstoi şi Dostoievski; Wilhelm Hauff, Charles Perrault şi H. C. Andersen, Shakespeare, Francis Bacon şi Eugene O’Neil; Molière, Goethe şi Lukács, Goethe; Marc Chagall, Rilke, Saint-John Perse şi Mariana Zavati Gardner). Aceşti reprezentanţi ai spiritului universal care au atins “Pragul de Sus“ prin operele lor l-au văzut şi pe cel de jos; asemeni tânărului “îmbrăcat în lumina lui Iisus“, şi au dovedit că, prin opera lor, au învins moartea şi, prin ea, trăiesc o nouă viaţă.>>>>>>> […]

Lasă un răspuns la Al. Florin ŢENE:,,MEŞTERII “CIOPLITORI” AI PRAGULUI DE SUS” « LIGA SCRIITORILOR ROMÂNI Anulează răspunsul

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s