Al.Florin ŢENE: Constantin Toni Dârţu-PERSONALITĂŢI ROMÂNE ŞI FAPTELE LOR,1950-2000, Volumul XXXIV

Marea lucrare enciclopedică a lui Constantin Toni Dârţu,preşedintele Ligii Scriitorilor,filiala Moldova(Iaşi),iată,a ajuns la volumul XXXIV.Aceast dicţionar al personalităţilor române dintr-o jumătate de secol XX,perioadă mult controversată,ne convinge că spiritul creator al neamului românesc a existat întotdeauna,chiar şi în vremuri de restrişte.Această operă ctitorită şi construită cu acribie nu o putea face decât un cercetător,un OM generos,care şi-a dăruit talentul şi viaţa semenilor săi,cu scopul de a închega o istorie a spiritualităţii româneşti.

Prezenţa personalităţilor prezentate în cele 34 de volume atestă dorinţa lui Constantin Toni Dârţu de a lărgi şi diversifica paleta numelor şi a activităţilor creatoare ale acestora de-alungul celor mai bine de 5o de ani din istoria spiritualităţii româneşti a secolului trecut.

Răsfoind,numai în treacăt,aceste masive volume descoperim oameni din toate domeniile de activităţi ,cultural,spiritual ,artistic,şi ştiinţific care au ridicat cultura şi ştiinţa românească la nivelul ţărilor europene,pregătind ,prin activitatea lor,spaţiul şi mediu pentru noile generaţii ale mileniului în care am intrat.

Numai gândul exprimat de autor prin fraza:Ceea ce dorim să demonstrăm prin această lucrare este că există oameni iubitori de oameni,care pun tot ce au mai bun în ceea ce fac,rezultând astfel lucrări valoroase,indiferent de vremurile în care se nasc şi trăiesc,ne convinge de generozitatea autorului acestei enciclopedii în care sunt cuprinse personalităţi române din ţară şi din diasporă.

În această lucrare enciclopedică descoperim nume din România Tinică ,aşa cum îi plăcea să spună regretatul filozof Artur Silvestri , personalităţi care în tăcere , cu talent şi stăruinţă , uneori sacrificând sănătatea şi siguranţa materială a familiilor , s-au dăruit ,cu totul , creaţiilor şi cercetărilor .

Volumul pe care îl prezentăm se deschide cu Cuvântul de început,semnat de Acad.Cristofor Simionescu,după care prof.univ.dr.DHC Crişan Mircioiu,Preşedintele Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România-Filiala Cluj semnează un Cuvânt înainte.Iar în Cuvântul autorului descoperim o panoramă a celor 33 de volume anterioare în care au fost prezentate peste o mie de personalităţi.Ecourile din presă,cuvântările unor personalităţi cu prilejul lansărilor volumelor la Rm.Vâlcea,Gherla,Cluj,Maramureş,Timişoara,ne conving că generaţiile viitoare: „Îşi vor aminti cu mândrie şi gratitudine de cei care şi-au dedicat întreaga lor viaţă cunoaşterii,respectării normelor de comportament şi înălţării spirituale,de cei care prin muncă,pasiune,perseverenţă ,talent şi dăruire au reuşit să se ridice deasupra contemporanilor.”(Prof.dr.Leon Dănăilă-Membru titular al Academiei Române).

În prezentul volum descoperim mari personalităţi din diferite domenii,cum ar fi: P.S.Justin Hodea Sigheteanul,P.S.Ciprian Suărăşan,cărturarul Nicu Aureliu Steinhardt,preotul paroh Cristea Simion,dr.doc.DHC Crişan Mircioiu,conferenţiar Călin Pop,cardiolog Corina Delia Dan,pioctorul Teodor Botiş,veteranul de război Vasile Ilica,scriitoarii Magda Simionescu,Florin Grigoriu,Titina Nica Ţene,dr.Ionuţ Ţene,sculptorul Traian Moldovan,artistul plastic Mihaela Oana Străuţ,economistul Nicolae Dragu ,artistul plastic,specialist în artă monumentală , ziaristul Sorin Spiridon Gâtu.

La sfârşitul volumului XXXIV se află Personalităţi cuprinse în volumele 1-XXXIII.

Aceste minţi iscoditoare şi creatoare fac parte din România Profundă care cu migală au pus şi pun cărămidă peste cărămidă în construirea marelui Pantheon al spiritualităţii româneşti.Aceste personalităţi nu ne agresează cu prezenţa frivolă pe micile ecrane sau pe prima pagină a tabloidelor , ele în tăcere lucrează , cercetează şi scriu , lăsând „semne palpabile de progres”(Acad.Cristofor Simionescu).Ele se află în această mare enciclopedie datorită faptului împlinit,al realizării,al creaţiei pe care au înfăptuito.Datorită caracterului autorului Constantin Toni Dârţu care ştie cum să aprecieze valorile spirituale româneşti , în această întreprindere a fost exclus spiritul elitist –exclusivist şi egoist ce îndepărtează personalităţile , trecându-le în penumbra indiferenţei.(Vezi recentele „Istorii”,a unor muritori care se cred dumnezei). Numai Dumnezeu are dreptul să judece şi viitorul să accepte operele acestor personalităţi.

În condiţiile integrării europene şi al fenomenului globalizării un rol importanmt în păstrarea fiinţei româneşti este promovarea zestrei spiritualităţii noastre,aşa cum o face Constantin Toni Dârţu .Nimic nu trebuie uitat.Fiindcă tăvălugul globalizării va extompa,şi aşa , multe valori . Nu vârfurile din „Istoriile”amintite vor perpetua spiritul creator al neamului nostru ,ci marea masă de personalităţi cuprinse în această MARE ENCICLOPEDIE .Fără masa de creatori „vârfurile” se prăbuşesc în neant.Fiindcă:Tot ce suntem este rezultatul celor ce am gândit şi făcut.(Tout ce que nous sommes est le resultat de ce que nous avons pense et fait.-ap.Guy Anth.15).

Preşedintela Ligii Scriitorilor

din România

3 04 2009
Al.Florin ŢENE: Constantin Toni Dârţu-PERSONALITĂŢI ROMÂNE ŞI FAPTELE LOR,1950-2000, Volumul XXXIV « LIGA SCRIITORILOR ROMÂNI

[…] În această lucrare enciclopedică descoperim nume din România Tinică ,aşa cum îi plăcea să spună regretatul filozof Artur Silvestri , personalităţi care în tăcere , cu talent şi stăruinţă , uneori sacrificând sănătatea şi siguranţa materială a familiilor , s-au dăruit ,cu totul , creaţiilor  şi cercetărilor .>>>> […]