Dan Dorin Mustaţă:,,Eveniment editorial :“Autoritatea adevărului – adevărul autorităţii”- interviuri cu Al.Florin ŢENE”

După cartea de interviuri „ Cu inima în palmă „ de Al.Florin Ţene, preşedintele Ligii Scriitorilor Români, ce a văzut lumina tiparului la Editura „ Contrafort “ anul trecut, la Craiova, acum câteva zile a apărut un al doilea volum cu ample interviuri, în număr de şase, date de Al.Florin Ţene,  scriitorilor din ţară şi diasporă:Mariana Cristescu, George Roca (Australia), Ionuţ Caragea (S.U.A), Monica Mureşan, Menuţ Maximinian şi Costel Iftinchi.Interviuri publicate pe parcursul acestui an în “Confluenţe Româneşti “( S.U.A), ”Cuvântul liber“( Târgu Mureş), Radio Cultural, “Citadela “( Satu Mare) şi “Monitorul cultural “.

În acest volum apărut la Editura “Semănătorul “ descoperim numele unor cunoscuţi scriitori, membri ai Ligii şi ai Uniunii Scriitorilor, care prin  întrebările lor au dat posibilitatea lui Al.Florin Ţene să-şi exprime ideile despre politica literară, biografia, opera sa şi legăturile literaturii cu societatea românească în ultimii 60 de ani.

Răspunsurile fascinează prin sinceritate, prin precizia evenimentelor aduse în contemopraneitate, prin rememorare. Astfel, aflăm că Al.Florin Ţene a copilărit cu poetul Virgil Mazilescu, cu Mugur Isărescu, actualul Guvernator al Băncii Naţionale, cu Radu Vasile, fostul Prim-Ministru al României. Că procurorul Nicolae Cochinescu, membru al Curţii Supreme de Justiţie, a citit povestirile sale, pentru copii, din cartea “Călăreţul albastru “ la cenaclul “Gib I.Mihăescu “, înfiinţat de Al.Florin Ţene, la Drăgăşani.Era anul 1966 şi aceste povestiri se aflau în manuscris. Cartea apărând mai târziu la editura”Ion Creangă “.La acest cenaclu participa cu regularitate Ion C.Vasile, tatăl fostului Prim Ministru şi profesorul Emil Istocescu, biograful lui Gib I.Mihăescu.Mai aflăm că în emisiunile Staţiei de Radioficare Drăgăşani, unde era redactor, au fost invitaţii să citească din operele lor literare scriitorii: Francisc Munteanu, Doru Moţoc, Traian D.Lungu, Felix Sima, George Ţărnea, dacologul preot Dumitru Bălaşa, Emil Istocescu, Dumitru Velea, istoricul Ilie Vulpe, şi mulţi alţii. Pe când se afla la o şcoală din Bucureşti a avut posibilitatea să ia interviuri lui Zaharia Stancu, lui Mihai Beniuc, care locuia în Grădina Bordei, pe care le-a publicat în cotidianul „ Informaţia Bucureştiului“.

Din răspunsuri aflăm că Al.Florin Ţene a înfiinţat la Baia Mare cenaclul „Nord”, pe când era student, împreună cu regretatul poeţii Vasile Radu Ghenceanu, Ion Ghiur şi pictorul Mihai Oros.

Interesante sunt răspunsurile despre poetul Mircea Ciobanu pe care l-a cunoscut în redacţia editurii”Cartea românească

Opiniile despre rolul ziaristului sunt adevărate lecţii pentru tinerii jurnalişti, iată doar un exemplu: „ Când valorile pentru care luptă un ziarist se cristalizează într-o adevărată lume istorică, atunci acel ziarist s-a integrat în menirea sa.“

Un amplu spaţiu este rezervat răspunsurilor despre Liga Scriitorilor şi rolul ei în democratizarea mişcării literare din România. Arătând că această organizaţie profesională publică 12 reviste, are 31 de filiale în ţară şi străinătate, a editat “Dicţionarul Ligii Scriitorilor “, volumul 1, urmând să apară cât de curând şi volumul 2, că fiecare filială are un cenaclu literar, că a editat antologii şi anuare, organizând ample manifestări culturale în ţară, dar şi în străinătate, contribuind la dezvoltarea culturii naţionale.

Această nouă carte, care poartă semnătura scriitorului şi promotorului cultural Al.Florin Ţene, cuprinde o întreagă viziune a autorului despre cultură, descoperindu-ne un spirit însetat de adevăr, de adevărul care se ştie că este un produs al concordanţei între cunoştinţa noastră şi realitatea obiectivă.Pentru că  adevărul poate fi evidenţiat prin coborârea în real cu încredere în acesta, cum spune Al.Florin Ţene.

Dan Dorin Mustaţă