Dorina Costea:,,A apărut cartea “Viaţa ca o punte “ de Titina Nica Ţene”

La Editura “DACIA XXI “, în Colecţia DUAL, a apărut cartea ”Viaţa ca o punte “ de Titina Nica Ţene ( membră fondatoare a Ligii Scriitorilor Români), cuprinzând 30 de povestiri, structurată în două cicluri:”Pietre de-aducere aminte “şi “Bucuria întoarcerii în timp “.

Imaginea epico-lirică a autoarei are la bază o recuzită exclusiv rememorativă. Prozele sale concise, şlefuite până la cristalizare, sunt imagini trăite de-alungul vieţii, în care amintirea lucrează cu fervoare, dând la iveală lumina unor teme şi simboluri dintr-un timp întunecat, dar care pentru copilul de atunci era înţeles ca  frumos, prin naivitatea copilăriei, şi azi reverberând în nostalgie.

Stilul dens, ca o lumină a cristalului şlefuit până aproape de perfecţiune, ne descoperă o naraţiune cu o inteligentă regie a mişcării, iar trăirile sincere alternează între transcrierea lor într-un real perceput de copilul de atunci şi surprinderea evanescenţelor.

Despre o parte din aceste povestiri în “România Literară “ cunoscutul critic literar Alx. Ştefănescu scria, pe bună dreptate:”Amintiri din copilărie pe care autoareaşi-a petrecut-o, ca atâţia alţi scriitori români, la ţară. Ea nu imită însă pe nimeni. Modestă, cuviincioasă, plină de duioşie, ne câştigă simpatia, tocmai prin această “ cuminţeniea pământului “.

Povestirile sunt legate între ele nu numai prin o succesiune de evenimente, începând din copilărie şi până în momentul devenirii autoarei bunică, dar şi prin stil, procedeu narativ caracterizat  mai ales printr-un fel comun de a privi viaţa, fiind produsul unei acuităţi analitice, oscilând între seriozitate şi joc. Lucru observat şi de scriitoarea Mariana Zavati Gardner, din Anglia:”Am savurat cartea de povestiri a talentatei Titina Nica Ţene din Cluj-Napoca. M-a impresionat prospeţimea limbajului şi am rămas cu dorinţa de a citui mai mult(… )talentul didactic al autoarei se simte în limbajul copilei, care are o altă înţelegere privind sensul cuvintelor comparative cu adulţii, mereu preocupaţi cu muncile epuizante de la sat.(… ) .“

Prozatoarea nu pare deloc străină de un anume clasicism al meditaţiei şi rememorării, trăsătură vizibilă în efortul de a sonda trecutul prin adâncimile stărilor şi sentimentelor fundamentale. Despre acest fapt scriitorul şi editorul Ioan Miclău din Australia scrie:”Opera scriitoarei Titina Nica Ţene este întradevăr prodigioasă, deosebit de variate teme alese, şlefuite până la strălucire. Poezia  doamnei Titina are, cum este şi natural,un specific propriu, de fapt acea lege pe care o pronunţă clasicul B.P.Haşdeu, asemuind literature română cu o câmpie unde e loc sufficient pentru fiecare floare cu mirosul şi culorile ei “.

Remarcăm ţinuta grafică deosebită a cărţii, aşa cum ne-a obişnuit Editura DACIA XXI, şi coperta semnată de Ovidiu Tomoiag în care regăsim o fotografie făcută de scriitorul George Roca din Australia.

Dorina Costea