-Dorina Costea:,,Eveniment editorial-A apărut volumul de poezii pentru copii “Anotimpul jocului “de Titina Nica Ţene”

Zilele acestea a apărut la Editura “NICO “, din Târgu Mureş, având ca lector şi editor pe Nicolae Băciuţ, şi îngrijitor ediţie pe Mariana Cristescu, volumul de poezii “Anotimpul jocului “, de Titina Nica Ţene, ediţia a 2-a, modificată şi adăugită.

Cartea structurată în două ample cicluri:”Recreaţia grădinii “ şi “Anotimpul jocului “ se deschide cu câteva referinţe critice care statuează profilul poetic al autoarei ”care este un scriitor autentic, cu talent înăscut, şi care aduce varietate în literatura contemporană.Titina Nica Ţene este o astfel de scriitoare “.(Mariana Zavati Gardner.).

Tot despre această autoare Constantin Cubleşan scrie: “Titina Nica Ţene ştie să se apropie de universul receptărilor copilăreşti cu un firesc al prozodiei întru totul notabil, evocând momente de trăire emoţională pe care micii cititori îl percep şi îl înţeleg cu uşurinţă, căci emisiunea se face pe…lungimea de undă specifică copilăriei “, iar Petre Birău subliniază:”Una dintre caracteristicile operelor valoroase în care un autor îşi transpune spiritualitatea creatoare este simplitatea. Marile opera strălucesc tocmai prin simplitate, prin uşurinţa exprimării şi prin acurateţea evocării artistice, fie că sunt înfăptuite prin linie, prin culoare, prin cuvânt, ori sunet. În acest context se încadrează şi poezia doamnei Titina Nica Ţene “.

Primul ciclu se deschide cu o poezie programatică, intitulată”Traista cu poveşti “ în care autoarea introduce pe micii cititori în universal simbolic al  cărţii cu …poveşti, printr-o notă originală: “Ţine buna traista-n spate/ cu poveşti, multe-adunate,/ ce le-ascultă Ionică,/ smirnă ochii la bunică… “, şi încheie, după cinci strofe în care se face referire şi la “iedul cel mai mic “ cu : “-Bună, dacă mă iubeşti,/ Să-mi dai traista cu poveşti…. “. Astfel,  subtil se intră în conţinutul cărţii care conţine 61 de poezii ce oglindesc universul copilului şi puterea lui de înţelegere a lumii înconjurătoare. Prin personificarea anotimpurilor ce se orânduiesc într-o logică anume peste grădina unde “Lili, Lică şi Ionică/ şi-au ales-nu prea departe-/ lângă bloc, grădină mică,/ hotărând tot, ca la carte! “(Grădinarii ), micul cititor se bucură de hărnicia furnicilor”Când le vezi, pe loc îţi zici:/ Ce mai harnice furnici! “( În poiana cu urzici). Iar în poezia “La grădiniţă “ este vorba despre povestea unei fetiţe care”Are patru ani fetiţa/ Frecventează grădiniţa… “, unde “zeci de dalbe mogâldeţe/ au venit aici să-nveţe “, concluzionând: “Căci mai are o dorinţă:/ să devină şcolăriţă“.

Cu un ton, nu moralizator, nu dictacticist,(care îndepărtează micul cititor ), ci jucăuşi, autoarea ne îndeamnă să ne bucurăm de lucrurile simple, de ploile rodnice, de mărul roşu din grădină, de florile cireşului, de toamna care a rugint frunzele pădurii, concluzionând: “Fericirea nu este peste mări,/ nici de sus să n-o aştepţi mereu,/ ea e aici, în lucrurile simple/  care zilnic sunt în jurul tău”.(Bucuria lucrurilor simple ).

Se cunoaşte faptul că a scrie poezii pentru copii este foasrte greu.În acest sens Titina Nica Ţene este o autoare care stăpâneşte psihologia copilului, uşurinţa cu care stăpâneşte tehnica versificaţiei, a metaforei, modul de a şti să se coboare la nivelul de înţelegere al copilului fac din poezia sa adevărate briliante, şlefuite până la calofilie.

Remarcăm poezia de pe ultima copertă, intitulată:”Pot să plec… “dedicată ”nepoatei mele Anastasia “, şi a cărei sfârşit este frisonat de nostalgia viitorului: “Şi dacă o fi, şi o fi să fie,/ să-mi dăruiţi şi-un strănepot,/ să mă mai fericiţi odată,/ atuncea, pot să plec de tot!

Universul creat de versurile autoarei este completat de originala  grafică semnată de copilul de numai 12 ani, Rareş Chiriac, cu un talent ieşit din comun, ce prin trăsături sigure ilustrează coperta şi unele poezii.

Această nouă carte a Titinei Nica Ţene confirmă încă odată ceea ce se scria despre dânsa în Who is Who, Verlag fur ( varianta ENCICLOPEDIA Personalităţilor din România): fiind una din puţinele poete autentice de poezii şi povestiri pentru copii din literatura română contemporană“. La care subscriem şi noi.

Dorina Costea