Gavril MOISA: AL. FLORIN ŢENE ŞI… „ÎNTOARCERA STATUILOR’’

Fiecare întâlnire cu poezia lui Al. Florin Ţene

„înseamnă o sărbătoare a Cuvântului, o sublimare a spiritului”

(Petru Birău)

„…pentru că este printre puţinii umanişti din zilele noastre care are idei personale” (Melania Cuc).

Criticul  Mircea Popa, afirma că Al. Florin Ţene „rămâne un poet al  teluricului şi al logosului esenţializat, care se construieşte pe sine pe linia marilor valori ale poeziei naţionale, într-o armonioasă ipostază a durabilităţii”. „Deşi poet prin vocaţie, el este un scriitor complex şi neliniştit (poezie, proză, teatru, critică literară şi teatrală, interviuri, ş.a.), ce se detaşează printr-un stil personal, prin forţă, realism şi originalitate atât în poezie cât şi în proză. INSULA VISCOLULUI, este romanul de maturitate dar şi cel care dă măsura  întregii sale capacităţi de epicizare” (Constantin Cubleşan).

Poezia lui Al. Florin Ţene, nu este o poezie creată, ci una simţită, inspirată şi izvorită din trăirile şi orizonturile sale  spirituale. Întotdeauna poeziile sale, au o prospeţime aparte, o vibraţie şi puritate specifică sufletului său modelat de farmecul şi frumuseţea plaiurilor natale vâlcene, au un ton solemn sau grav, patetic sau melancolic, uneori fiind simple exaltări ale sufletului său, de o deosebită sensibilitate, sau rezultatul unor meditaţii sau reflecsii  profunde ale universului său poetic, mereu nou şi în căutare de noi aspecte de interes.

Al. Florin Ţene are un har aparte şi „suferă” de un debit verbal şi de inspiraţie nelimitată, dată  de Creator, numai unor oameni aleşi(stigmatizaţi), care au talentul de a face din orice lucru o artă, sau o bucurie sufletului. Poezia sa este o poezie densă (indiferent de modul în care se exprimă), are o forţă de expresie deosebită, te cupinde ca o mireasmă îmbietoare (precum un parfum bun), te face să vibrezi, să te eliberezi de orice apăsare, îţi pune aripi, te face să zbori, să cazi, să plângi, să râzi, să te bucuri, etc.

Noua antologie de autor 70 de poeme, ÎNTOARCEREA STATUILOR, apărută la Editura DaciaXXI,Cluj Napoca, 2011 (151pagini),într-o realizare grafică deosebită, este istoria unui destin, iar titlul este o metaforă sugestivă a unui drum lung şi greu, dar răsplătit pe deplin şi încununat de biruinţă de către timpul neiertător şi ireversibil. Pe 13 iunie 2012, autorul celor şaptezeci de poeme deosebite, v-a coborâ în gara vieţii, la staţia 70, pentru  a-şi pune pe fruntea plină de gânduri şi proiecte „coroniţa izbânzii’’, în lupta cu sine ,dar şi cu viaţa. Ce realizări, ce succese demne de apreciat dar şi de invidiat!

Astăzi Al. Florin Ţene, este un om realizat, înscris definitiv în panteonul şi marmura veşniciei. Are o operă remarcabilă şi deosebit de complexă( 36 de cărţi de autor). A primit peste 53 de premii şi diplome naţionale şi internaţionale şi este cunoscut peste tot în ţară dar şi peste hotarele ţării. În anul 1999, a primit Diploma de „Om al anului 1999”, de  la American Biographical Institute din SUA., fiind prezent în numeroase Dicţionare literare şi a personalităţilor marcante.

Din anul 2006 este Preşedintele executiv al Ligii Scriitorilor din România (29 de filiale în ţară şi 12 în străinătate) şi directorul revistrei „Agora Literară” şi un promotor cultural activ şi eficient.

Al. Florin Ţene este un nume emblematic în universul cultural naţional, înzestrat cu talent, tenacitate, răbdare şi speranţă, un optimist şi un luptător care tace şi face, despre care se vorbeşte  şi se v-a vorbi mult în vremurile viitore. Felicitări maestre şi noi şi noi realizări remarcabile.

Gavril MOISA

Cluj-Napoca

15 martie 2011