Marea enciclopedie PERSONALITĂŢI ROMÂNE ŞI FAPTELE LOR(1950-2000) de CONSTANTIN TONI DÂRŢU Volumul XXXI

Iniţiativa autorului acestui dicţionar,scriitorul Constantin Toni Dârţu,preşedintele filialei Iaşi a Ligii Scriitorilor din România ,de a cuprinde în coperţile unor cărţi activitatea personalităţilor române din perioada 1950-2000 a început în urmă cu aproximativ 8 ani.Autorul considerând că Tot ce suntem este rezultatul celor ce am gândit şi făcut(ap.Guy Anth.15),motto cu care se deschide volumul de faţă,a purces să ducă o muncă de cercetare asiduuă,împreună cu un mic colectiv,pentru a descoperii personalităţi care prin dăruire,inteligenţă,profesionalism,sacrificii şi talent,cum specifică în Cuvânt de început regretatul acad.Cristofor Simionescu,fost Preşedinte de onoare al Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România-Filiala Iaşi,activitate care,iată,consemnează apariţia volumului XXXI.

În condinţile intrării noastre în Uniunea Europeană şi al fenomenului de globalizare acest Dicţionar se constituie,pe drept cuvânt,în marea enciclopedie a spiritualităţii creatoare române,cu care ne prezentăm în faţa viitorului,a Europei şi,în final,mapamondului.Este zestrea neamului românesc dintr-o jumătate de secol.

Numărul XXXI al acestui Dicţionar enciclopedic , a apărut la Editura Pim,Iaşi,2008, cu sprijinul preşedintelui Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România-Cluj,prin prof.univ.dr.DHC Crişan Mircioiu.

Volumul de faţă cuprinde personalităţi de excepţie selectate din diverse domenii de activitate şi se deschide cu un Cuvânt înainte semnat de Preşedintele Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România-Filiala Cluj,prof.univ.dr.DHC Crişan Mircioiu în care specifică că acest dicţionar reprezintă o închegare istorică de calitate în care criteriul ce conferă noutate şi continuitate acestei lucrări este găsirea la fiecare personalitate a pasiunii în activitatea profesională,în creaţia artistică şi în viaţa spirituală.Urmează Cuvântul autorului în care subliniază:Ceea ce dorim să demonstrăm prin această lucrare este că există oameni iubitori de oameni,care pun tot ce au mai bun în ceea ce fac,rezultând astfel lucruri valoroase,indiferent de vremurile în care se nasc şi trăiesc.

În cele 31 de volume sunt curinse peste o mie de personalităţi,dintre care 26 de membrii ai Academiei Române,45 membri ai altor academii din străinătate,6 mitropoliţi,15 arhepiscopi,37 doctori Honoris causa,280 profesori universitari doctori,228 doctori în ştiinţe medicale şi în alte ştiinţe,3l8 poeţi,eseişti,epigramişti,regizori,etc,etc.Se continuă cu o amplă rubrică Ecouri în presă,radio şi televiziune,precum şi în unele scrisori primate la redacţie în urma apariţiei volumelor 1-XXX(selective).

Sunt reproduse zeci de articole şi fotografii care ilustrează momente ale lansărilor Dicţionarului din diferite oraşe ale ţării,inclusiv cele de la Gherla şi Cluj,unde au participat mari personalităţi ale culturii şi ştiinţei româneşti.

Dicţionarul se deschide cu fişa bio-bibliografică a ÎPS Nicolae Corneanu,Mitropolitul Banatului,doctor în ştiinţe teologice.În capitolul Medicină descoperim activitatea de excepţie a doctorului Aurel Andercou,prof.univ.dr.în medicină ,Preşedintele Societăţii Române de Angiologie şi Chirurgie Vasculară.Mai sunt cuprinşi scriitorii Dumitru –Adrian Crăciunescu,conf.univ.dr.în drept,Mitică Detot,general de brigadă.Ataşat militar al României în Japonia,Pavel Petroman,prof.univ.dr.,Conf.univ.dr.în ştiinţe chimice şi scriitor Florin Iordache, clujanul Nicolae Paşca,prof.univ.dr.în economie,Decan al facultăţii de Ştiinţe Economice Cluj-Napoca,muzicologul,folcloristul şi compozitorul Constantin Brăiloiu,scenograful,pictor Ion Sigmund Ipser,din Germania, clujeanul Teodor Şandor,scriitor secretar general al Societăţii Avram Iancu,pictorul de mare talent Lazăr Morcan,grafician şi poet,din Cluj-Napoca,arădeanul Francisc Baranyai,pictor al sufletului, şi Elisei Avram,cadru didactic,secretarul de redacţie al Revistei Istorice din comuna Domneşti.Volumul XXXI al acestui Dicţionar se încheie cu prezentarea personalităţilor cuprinse în volumele 1-XXX,în care regăsim zeci de nume de personalităţi clujene din diferite domenii.

Cele 31 de volume cuprind peste 1100 personalităţi româneşti din 32 domenii de activitate,fapt ce face să confirmăm că această întreprindere se constituie într-o mare enciclopedie a spiritualităţii româneşti,fiind o lucrare pentru demnitatea poporului nostru,de fapt o nouă instituţie culturală,de anvergură,numită DICŢIONARELE DÂRŢU.

2 responses

3 11 2008
Al.Florin Ţene:Marea enciclopedie PERSONALITĂŢI ROMÂNE ŞI FAPTELE LOR(1950-2000) de CONSTANTIN TONI DÂRŢU Volumul XXXI « LIGA SCRIITORILOR ROMÂNI

[…] În condinţile intrării noastre în Uniunea Europeană şi al fenomenului de globalizare acest Dicţionar se constituie,pe drept cuvânt,în marea enciclopedie a spiritualităţii creatoare române,cu care ne prezentăm în faţa viitorului,a Europei şi,în final,mapamondului.Este zestrea neamului românesc dintr-o jumătate de secol.>>>> […]

3 02 2011
Ion Pusca

Domnul Ion Pusca doreste sa fie contactat de domnul Constantin Toni Dartu la numarul de telefon 0744587473 sau la adresa de mail ion_pusca@casavinului-drpusca.ro.