Al.Florin Ţene:,,Filozofia democraţiei în România contemporană”

După evenimentele din decembrie 1989 majoritatea populaţiei ţării noastre s-a trezit în faţa unor situaţii pe care nu prea le înţelegea:democraţia şi pluripartitismul.Pentru români idealul guvernării democratice,de altfel clasică,-egalitatea,libertatea,nu le înţelegeau ca elemente contradictorii ,ci le percepeau ca valori absolute,atunci când sunt supuse unei logici extreme,aşa cum scria Leslie Lipson în Journal of International Affairs.

Însă,cei veniţi la putere în 1989 nu au înţeles că pentru a fi guvernată cu eficacitate ţara,într-o tranziţie fără şocuri,conceptele egalitate şi libertate nu trebuie considerate drept valori absolute,ci un tot coerent.Interpretând cele scrise de Leslie Lipson privind teoria democraţiei şi adaptândo la situaţia din românia,comparândo cu situaţia similară din cea a fizicii teoretice la începutul secolului trecut,atunci analizele fizico-matematice ale lui Einstein care reformula concepţiile lui Newton,prin ideea de a înţelege spaţiul şi timpul drept un singur concept coerent,interferândul spaţiu-timp, ce pot pot fi asemuite cu libertate-egalitate.Acest concept era,pe atunci,considerat nu absolut,ci relativ.

În acest context analizând instituţiile din ţara noastră,înţelese ca instituţii democratice(!?),mă întreb dacă nu este neapărat necesar să reformulăm ,aşa cum a făcuto Einstein ,şi îndomeniul gândirii politice din România,în contextul integrării europene şi al fenomenului globalizării.Când numeroşi factori externi,politici,economici,culturali,de mentalitate,religioşi,etc, veniţi de pretuitindeni fac presiuni asupra gândirii ,mentalităţii şi obiceiurile noastre.Între gândirea de dinainte a fizicianului amintit şi democraţia din ţara noastră există asemănări.

Filozofia noastră politică se bazează azi pe reminiscenţa ideilor din aşa-zisa democraţie socialistă împletită cu idei democratice implementate”după ureche”din ţările cu democraţie autentică.În ciuda faptului că toţi politicenii noştri au făcut deplasări de documentare în aceste ţări,cheltuind sume uriaşie din banii contribuabilului.De fapt aceste excursii au fost transformate în vilegiaturi personale,de distracţie şi cumpărături.De aceea Constituţia noastră,modificată de câteva ori,nu a fost bună nici pentru trecutul apropiat,dar despre prezent şi viitor ce să mai vorbim!? Ea a fost făcută în folosul a doi politicieni: Iliescu şi Năstase,care se fac vinovaţi,în mare parte,de situaţia noastră de astăzi.

Ţările democratice europene,totuşi,au o filozofie a democraţiei izvorâtă din ideile antichităţii greceşti.În aceste condiţii,elementele democraţiei ;egalitate şi libertate le putem considera elemente dintr-un joc al timpului şi spaţiului ca în fizică.Aceste idealuri ale naţiunii române-egalitate,libertate-ar trebui să fie drept conceptele de bază ale societăţii româneşti.Aceste valori de care am amintit ar trebui considerate izvorul spiritului dătător de viaţă al sistemului nostru de guvernare.Pentru noi democraţia ar trebui să fie forma de guvernare ce combină ,pentru români,un timp larg posibil de libertate şi un spaţiu adecvat de libertate.Astfel,în filozofia democraţiei româneşti contemporană,aceste idealuri,libertatea şi egalitatea,pot fi considerate,ceea ce erau pentru Newton timpul şi spaţiu.Noţiunea de libertate,la modul general,are un caracter dualist:libertatea de acţiune şi libertatea de a nu fi constrânşi în acţiunile noastre.Prima este o afirmaţie,ceea de-a doua este o negaţie.Se cunoaşte faptuil că libertatea se caracterizează prin absenţa constrângerii.dar,a nu fi constrâns înseamnă că cetăţeanul dispune de libertatea de acţiune.Abuzând de aceasta,acţiunile exercită efecte asupra nerespectării legilor şi asupra altor persoane.Tocmai această realitate,de a înţelege greşit libertatea,după 1989,s-a ajuns la devalizarea băncilor,fraudarea privatizărilor,etc.Subliniem faptul cu un exemplu cunoscut în popor:libertatea mâinii mele se termină unde începe obrazul sau nasul altei persoane.Libertatea de acţiune este îngrădită de o obligaţie socială.Fapt ce nu l-au înţeles unii dintre noi,s-au nu au dorit să-l înţeleagă,ne luând în consideraţie postulatul că libertatea în sensul negaţiei este antagonică cu libertatea în sensul afirmaţiei atunci când cele două sunt înţelese în termeni extremi.Se poate rezolva această dificultate prin introducerea unor repere limite,altfel spus,când libertatea negativă şi cea pozitivă sunt înţelese ca relative,asemeni raportului similar cu cel postulat de Einstein în cazul timpului şi spaţiului.

Egalitatea,asemeni libertăţii,a fost înţeleasă greşit,datorită educaţiei şi propagandei regimului trecut.Asemeni libertăţii,egalitatea are conotaţii diferite.Aristotel distingea sensurile diferite ale termenului.Având la bază logica matematicii,observaţia lui,în conformitate cu unul dintre aceste două înţelesuri pot fi considerate egale în cazul când condiţiile sau împrejurările în care oamenii trăiesc sunt identice,sau dacă persoanele respective sunt tratate identic.Fapt înţeles greşit şi aplicat eronat de către”democraţia”socialistă,prin care am trecut.Înţelegere greşită ce s-a perpetuat şi după decembrie 1989.

Afirmaţia aristotelică provine din natura progresiei aritmetice,tot el spunea că în cazul progresiei geometrice între părţile componente există un raport proporţional.Astfel,egalitatea emană fie uniformitate,fie proporţionalitate.Socialismul de la noi nu a reuşit să trateze pe cetăţeni în mod identic.Unii erau mai tovarăşi decât alţii,beneficiind de privilegii.

În ţara noastră forţele politice de stânga şi-au asumat dreptul de propietate asupra virtuţiilor egalităţii,prin vorbe,în realitate îmbogăţindu-se furând,sau eludând legea, în detrimentul majorităţii sărăcite,iar cele de dreapta au monopolizat cauza libertăţii de a fura din avuţia naţională,cea mai rămas după guvernările de stânga.Practic,toate partidele din ţara noastră sunt de stânga datorită mentalităţilor şi educaţiei primite în regimul trecut.Chiar dacă ele se devinesc de dreapta , de stânga,sau de centru.Numai selecţia biologică şi intrarea în politică a tineretului educat în societatea democratică va echilibra partidele pe adevăratul făgaş al ideologiilor.

Când abordăm problemele libertăţii cuvântului,toţi suntem de acord că orice cetăţean are dreptul să-şi comunice opiniile proprii.Coerenţa ca legătură dintre egalitate şi libertate o găsim în expresia egalitate de şanse.În sensul acesta toţi suntem egali,toţi suntem liberi,mai precis,în România de azi,toţi suntem liberi în egală măsură.Dar întrucât candidaţii noştri câştigă alegerile,în virtutea evidenţei,ei încetează să fie egali cu ceilalţi.Dar despre acest fapt vom vorbi în alt eseu.

Al.Florin ŢENE

Reclame

One response

10 10 2008
Al.Florin Ţene:,,Filozofia democraţiei în România contemporană” « LIGA SCRIITORILOR ROMÂNI

[…] Însă,cei veniţi la putere în 1989 nu au înţeles că pentru a fi guvernată cu eficacitate ţara,într-o tranziţie fără şocuri,conceptele egalitate şi libertate nu trebuie considerate drept valori absolute,ci un tot coerent.Interpretând cele scrise de Leslie Lipson privind teoria democraţiei şi adaptândo la situaţia din românia,comparândo cu situaţia similară din cea a fizicii teoretice la începutul secolului trecut,atunci analizele fizico-matematice ale lui Einstein care reformula concepţiile lui Newton,prin ideea de a înţelege spaţiul şi timpul drept un singur concept coerent,interferândul spaţiu-timp, ce pot pot fi asemuite cu libertate-egalitate.Acest concept era,pe atunci,considerat nu absolut,ci relativ.>>>> […]

Lasă un răspuns la Al.Florin Ţene:,,Filozofia democraţiei în România contemporană” « LIGA SCRIITORILOR ROMÂNI Anulează răspunsul

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s