Elisabeta IOSIF: “Romanul mileniului 3 “

Două eseuri despre “Romanul mileniului 3” prezentate în cenaclul Cetatea lui Bucur (Filiala Bucureşti a LSR) desfăşurat  la sfârşitul lunii aprilie,  2012, au stârnit interesante şi deosebite comentarii asupra acestei  tematici  din unghiul a două generaţii  de scriitori,  în acord cu fenomenul actual.                                                

 Profesor dr. Ştefan Lucian Mureşanu  a urmărit nu numai de la catedra universitară dar şi  ca un scriitor avizat,  romanul  în lumina cuvântului, actualizând în eseul său  “Agresivitatea termenului literar superrealist” : “Cuvântul, de când şi-a marcat existenţa, a  ars umanul dând dureri fără margini, a secat teluricul şi s-a întins roditor spre înaltul cerului, coborând cu  savoare spre nimicirea entităţii om. Cuvântul este rodul ideilor noastre….Romanul se naşte din dorinţă, o dorinţă acută a frământărilor interioare ale scriitorului, o introvertire mascată, neînţeleasă de lumea profană….Personajele din zilele noastre trebuie să fie legate cât mai mult de viaţa tumultoasă şi schimbătoare a lumii, să fie singure şi introvertite, pentru a fi uşor manipulate, să nu aibă cultură, ci doar dorinţa de a şti ce să facă în fiecare zi pentru a mai putea trăi….Creaţia superrealistă, pe care noul romancier al secolului al XXI-lea  o doreşte este un joc al mutărilor de destine murdar şi ineficient pentru un intelectual, care se pierde într-o lume viciată însă nu lipsit de  inteligenţă, de şcoală ascunsă a iniţierii….satisfăcându-le plăcerea….Din aceste umbre tenebroase se aleg personajele dureroase ale vieţii noastre de astăzi, multe şi greu definite…..Conceptul de suprarealism iniţiat de Andre Breton suferă modificări majore….Primul deceniu al secolului douăzeci şi unu a fost şi va rămâne şi în continuare un timp istoric al omului singurScriitorul superrealist caută să modifice întregul comportament al societăţii fără viaţă, de cultură, de cuvântul nobil care sugerează, neindicând locul profan al identificării……   Romanul superrealist este o dictare liberă a imaginaţiei, a tot ceea ce ochiul a văzut şi observă, întâmplările  succedându-se una după alta, trăite sau nu de romancier, scrise fără menajamente literare într-o regresivitate vizibilă a cuvântului în dialog sau chiar în descrierea acţiunii.”                                            

Tânărul scriitor , prof.dr. Marian  Dragomir a urmărit “condiţia epicului  în cadrul unor opera care au fost remarcate ”  la – Gala tinerilor scriitori pentr anul 2011 –  punctând  “Eposul post-duămiist” despre care Răzvan Ţupa declara că  “duămiismul a murit”…Criticul şi poetul Octavian Soviany  vedea în literatura începutului de secol o ”literatură apocaliptică “. Suntem de părere, că această viziune a format gustul generaţiei actuale care se reconfigurează mental printr-o proastă manageriere a cantităţii uriaşe de  informaţie,  lucru ce duce la un nihilism şi o referenţialitate propie în lumea invadată de informaţii…Noul val literar ce se dezvoltă în ultima perioadă este unul tributar siturilor gratuite de creaţii, în special poetice dar şi epice unde majoritatea autorilor îşi expun miezul romanelor lor. Literatura acestei perioade este una, unde feedback-ul este permanent un lucru care a debutat din generaţia douămiistă”.   O dură analiză din partea tânărului critic, care a venit cu exemplificări din  autori  precum George Vasilievici,  Răzvan T. Coloja,  Jean-Lorin Sterian,  Paul Mihalache,   Augustin Cupşa. Şi o concluzie realist ă despre această ”literatură vocală dar lipsită de lectori dornici să desfacă vraja nepătrunsului ascuns al secolului al XXI-lea. Acest fapt duce la o pierdere a moştenirii culturale a poporului deoarece românii nu mai au conştiinţa creaţiei scrise a limbii române şi a mitologiilor acestei perioade”.       

Interesantă a fost şi viziunea critic ă a literatului avizat, scriitoarea Elis Râpeanu,  remarcând acea “alunecare în aspecte  care ţin de intimidate, de anatomia individului, de sex (Cărtărescu, Groşan, Vosganian)”.    Două exemplificări reuşite ale genului au contrabalansat “colajele”,  talente autentice fiind,  după analiza critică făcută, Elena Ionescu Colcigianni şi George Şovu….În ceea ce ne priveşte pe noi, românii, când transformările de pe toate planurile existenţei se vor aşeza şi spiritul se va limpezi, va apărea şi romanul adaptat noilor condiţii, într-o formulă puţin schimbată faţă de marele roman classic.”

Scriitoarea  Elisabeta Iosif, referindu-se la “timpul istoric al omului singur” a transferat tema şi la romancierul care trece printr-o profundă criză sufletească şi porneşte el însuşi într-o călătorie pentru descoperirea de sine. “E ste tema din Aleph, unde Paulo Coelho “hotărăşte să aleagă un nou început , călătorind… în spaţiu şi timp. Aleph ne îndeamnă să privim cu alţi ochi trecerea noastră prin această lume, rescriind destinul”. Tot printr-o călătorie, printr-o aventură, Elizabeth Gilbert tratează tema căutării sufletului şi a descoperirii de sine , “ pentru că, de fapt, călătoria are loc în noi. Două romane ale acestui început de mileniu, din două colţuri ale lumii, Brazilia şi SUA, care au fost pe lista numărul unu al celor mai bine vândute cărţi , traduse în zeci de limbi, adevărate bestseller-uri ale începutului de mileniu”.  

Şi Daniela Dumitru – Danaela,  a analizat romanul acestei perioade  prin prisma  “ timpul istoric al omului singur”, subliniind  faptul că fiecare autor vede, de fapt, societatea în felul său, încercând  prin scris o vindecare într-o viaţă de coşmar.”

Închei această scurtă retrospectivă, alcătuită din diverse puncte de vedere  privind -Romanul primului deceniu al mileniului 3 – optimist, cu o cugetare dintr-un sonet al lui Schiller despre Cristofor Columb: “Mergi drept înainte. Şi dacă lumea pe care o cauţi n-a fost creată încă, ea va ţâşni din valuri anume ca să-ţi îndreptăţească îndrăzneala; căci există un Dumnezeu între natură şi geniu, care face ca una să ţină întotdeauna ce promite celălalt”.

Elisabeta IOSIF

Aprilie, 2012

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s